0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
استفاده از روش های تدریس فعال و راهبردهای افزایش انگیزه، درجهت بهبود یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی
نویسندگان :
زینب یونسی رباطی
1
1- آموزش پرورش مازندران
کلمات کلیدی :
تدریس فعال،افزایش انگیزه،بهبود یادگیری
چکیده :
مهارت خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است.در عصرحاضر بر روش های تدریس فعال مبتنی بر نظریات شناختی و ساخت گرایانه تأکید می شود که فرض اصلی بر این است که هرچه میزان مشارکت دانش آموزان در آموزش افزایش یابد، یادگیری بیشتری صورت می گیرد، در این راستا، معلم نقش بسیار مهم و اساسی را بر عهده دارد، زیرا علاوه بر نقش هدایتی، مایتی سازمان دادن به فعالیت های یادگیری دانش آموزان ورشد هماهنگ ابعاد وجودی آنان نیز به عهده اوست.انگیزش هم هدف است و هم وسیله. به عنوان هدف، ما از دانش آموزان میخواهیم نسبت به موضوع های مختلف علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. از این رو، تمام برنامه های درسی که برای آنها فعالیتهای حوزه عاطفی در نظر گرفته شده است دارای هدف های انگیزشی هستند. به عنوان وسیله، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتارهای ورودی یک پیش نیاز یادگیری به حساب می آید وتأثیر آن بر یادگیری کاملاً آشکار است. اگر دانش آموزان نسبت به درس بی علاقه باشند،به توضیحات معلم توجه نخواهند کرد؛ تکالیف خود را با جدیت انجام نخواهند داد و بالاخره پیشرفت چندانی نصیب آنها نخواهد شد.نقش معلمان در فعالیت های یادگیری بسیار پیچیده است. گرچه در نگاه سطحی، فعالیت های یادگیری فرصت هایی برای یادگیری دانش آموزان است ولی معلمان در نقش طراح فعالیت، راهنمایی دانش آموزان، نظارت بر فرآیند اجرا و ارائه بازخورد وظایف متنوعی بر عهده دارند. حتی فراتر از آن معلمان باید در راستای مشارکت والدین در فعالیت های یادگیری، مشارکت دانش آموزان با یکدیگر،مشارکت در جامعه و هماهنگی با مدیر مدرسه تلاش کنند. در اين پژوهش پس از شناسايي مشكل یادگیری دانش آموزان ابتدا به جمع آوری اطلاعات با استفاده از مشاهده مصاحبه، ارائه پرسشنامه وخواندن مقالات علمی پژوهشی راجع به این موضوع پرداختیم بعد از تجزیه تحلیل اطلاعات بدست آمده، علل ضعف یادگیری را در نداشتن انگیزه لازم برای مطالعه و یادگیری دروس پایه از جمله ریاضی و فارس و علوم و همچنین داشتن اضطراب در زمینه ی پاسخگویی به سوالات شفاهی و کتبی امتحان و نداشتن اعتماد به نفس دانش آموزان در زمینه ی یادگیری دروس و استفاده از روش های تدریس سنتی مثل: روش سخنرانی وحضور بیشر از اندازه دانش آموزان در فضای مجازی را یافتیم. از روش هایی همچون: آموزش روش Relaxtion و (Use of active teaching methods)استفاده از روش های تدریس فعال مثل؛ روش بارش فکری و ایفا نقش وغیره و استفاده از راهبردهای تشویقی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری بهتر و کاربردی تر بهره جسته ایم.و با این روش های توانسته ایم تاحدودی اضطراب و در دانش آموزان پایه پنجم را کاهش دهیم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
استفاده از هوشمصنوعی در تحلیل امنیت شبکهها
مهسا سام دلیری
تبیین ارتباط خود توسعه فردی و نوآوری سازمانی در شهرداری قم
مجید حیدری
اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر هیجان های تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر ششم
فاطمه فاتحی - سمانه فاتحی
بررسی مزایا و معایب تغییرات آموزش از حضوری به حضوری و مجازی در دوران کرونا و پساکرونا و مزایا و معایب آن
راضیه دوجی
بررسی تاثیر مصرف صبحانه بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان ابتدایی شهرستان خرم آباد در سال تحصیلی 98-97
نگار سیاه پوش - زهرا سیاه پوش
شیوه های تدریس خلاقیت آفرین
افشین کاوسی - علی کاوسی
نقش رهبری اصیل در اعتماد سازمانی و اخلاق مداری
مریم رجب زاده - نادی علیزاده
تأثیر مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و انعطاف پذیری شناختی اساتید بر خلاقیت نوآورانه با نقش میانجی هوش تجاری
سید قاسم علوی
تاثیر رفتار اخلاقی بر رفتار مصرفی با توجه به نقش میانجی کیفیت خدمات ادراک شده در باشگاه های بدنسازی
جمشید سیارنژاد - محمد مرادپور ایوکی
بررسی کیفیت آموزش مبحث القای الکترومغناطیس با رویکرد تلفیقی STEM
فاطمه احمدی - منیره سادات آب یار - امیر جانقلی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0