0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
طراحی و تدوین الگوی شایستگی مدیران مدارس دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مازندران
نویسندگان :
سعید ولایی
1
1- آزاداسلامی بابل
کلمات کلیدی :
شایستگی،مدیران مدارس ابتدایی،مازندران
چکیده :
هدف از این تحقیق طراحی و تدوین الگوی شایستگی مدیران مدارس دوره ابتدایی در آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران مدارس دولتی دوره ابتدایی در استان مازندران که تعداد آنها 2091 نفر میباشد. تشکیل شدهاند . لازم به ذکر است از تعداد 986 مدرسه پایه ابتدایی در استان مازندران تعداد 476 مدرسه دخترانه و 464 مدرسه پسرانه و تعداد 46 مدرسه به صورت مختلط در استان دایر میباشد حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و کرجسی 377 نفر میباشد. با استفاده از روش مـحاسبه حجم نمونه مورگان وکرجسی تعداد 292 نفر میباشد که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نمونه آماری برای بخش کیفی، اخذ نظر صاحبنظران برای مؤلفه شایستگی مدیران و تعیین تناسب مدل 16 نفر بوده است.تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات تحقیق کمی وکیفی است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای مشتمل بر 2 بخش اطلاعات جمعیت شناختی و سوالات تخصصی ابعاد شایستگی میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی تاییدی، آزمون میانگین، آزمون آنالیز واریانس یکطرفه و توکی، آزمون تیِ تک نمونهای، فریدمن و ویلکاکسون استفاده شده است. در این تحقیق چهار بعد شایستگی شامل مهارتهای حرفه ای ، توسعه فعالیت ، تشویق و نوآوری ، قابلیتهای مثبت خود و دیگران مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شایستگی ادراکی، خلاقیت و نوآوری، کار تیمی، رهبری، شبکه سازی، مدیریت فناوری، مدیریت مالی و مدیریت عملکرد از عوامل موثر بر شایستگی مدیران مدارس دوره ابتدایی استان مازندران میباشد. بالاترین اولویت مربوط به مولفه مدیریت مالی میباشد و خلاقیت و نوآوری، مدیریت عملکرد، مدیریت فناوری، شبکه سازی، ادراکی، کار تیمی و رهبری به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. با توجه به نتایج بدست آمده برای حرکت به سمت وضعیت مطلوب، مدل پیشنهادی شایستگی مدیران مدارس دولتی میبایست میزان شایستگی عمومی مدیران را بهبود بخشید.نتایج نشان داد که میانگین به دست آمده از سه بخش مدل تحقیق بیشتر از میانگین نظری ۳ بوده است و مدل ارائه شده از نظر محققان با اطمینان ۹۵ درصد تأیید شده است. درجه تناسب مدل نهایی نیز 222/4 بوده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ارتقای امنیت اینترنت اشیاء صنعتی با کمک زنجیره بلوکی
رحیم اصغری
رابطهی هوش معنوی و خودکنترلی معلمان مقطع دبیرستان استان زنجان
فرشید خدرلو
بررسی چالشهای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در نظام آموزشی ایران
زهرا بیگدلی - روح اله چراغی
بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه در پرورش خلاقیت دانش آموزان
سعیده شکراللهی زاده حاجی آبادی - الناز خلیلی
On the Relationship between Iranian EFL Teachers’ Emotional Intelligence and Classroom Management Styles across Gender
Zahra Aghazadeh - Maryam Soleimani
نقش وابستگی به شبکه های اجتماعی در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
مریم مهلی
نقش خلاقیت و نوآوری در پیدایش کارآفرینی
سمانه شاه حسینی - آرزو رنجبر - فاطمه حاجی پور
رابطه تاب آوری با عملکرد تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بخش بندپی غربی شهرستان بابل
سعید گری زاد فیروزجا - حسین دایی زاده
بررسی عوامل طلاق عاطفی بین زوجین
فرحناز بابویی
آینده یادگیری: چگونه فناوری آینده آموزش را شکل می دهد؟
علیرضا سلطانی نظیر - کلثوم اصفهانی - ناصر سام دلیری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0