0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
پژواکِ اخلاق در تصویرِ معلمِ آرمانی؛ براساس نظریۀ فضیلت گرای زاگزبسکی (مبنی بر اقدام پژوهیِ دورۀ کارورزی)
نویسندگان :
سارا ذبیحی
1
سید طاهر قادری
2
1- آموزش و پرورش
2- اداره کل آموزش و پرورش مازندران
کلمات کلیدی :
اخلاق فضیلت، معلم آرمانی، اخلاق معلم، دانشجو معلم، دانش آموزان
چکیده :
دانشجو معلم، پیش از شروع خدمت در مدرسه، تصویر ذهنی و منحصری از معلمی دارد که گاهی در مواجهه با واقعیتِ موجود در مدارس متفاوت می شود. معلم به عنوان الگوی عمل این دانشجو معلمان، تأثیر بسزایی در ذهنیت و عملکرد این نو-معلمانِ آینده دارد. کارورزی برای آماده سازی و کسب تجربه ی پیش از ورود به حرفه ی معلمی، برای دانشجو معلم آغازی بر تطبیق تصویر ذهنی خود با واقعیت موجود می باشد. طی کارورزی با مشاهدات میدانی، بررسی های شفاهی و کتبی در مدرسه و مطالعه ی منابع کتابخانه ای، مسئله ی پژوهش که از رفتار نامناسب معلم نسبت به دانش آموزان نشأت گرفته بود؛ «اخلاق معلم» در مواجهه با دانش آموزان و دانشجومعلمان، براساس نظریه ی فضیلت توصیف و تحلیل شد. طی بررسی با تکیه بر نظریه فضیلت گرا، نتایج حاصل شده بدین قرار است؛ معلمانِ مدرسه به عنوان الگوی عمل{برای دانش آموزان و دانشجو معلمان به صورت توأمان} باید در تقریب خود به تصویر معلم آرمانی ازنظر اخلاقی پیوسته در تلاش باشند و انتقال این تصویر و تجربه را در تعالی اخلاق فضیلت برای دانشجو معلمان فراهم سازند. زیرا معلم زمانی ادامه دهنده ی راه انبیاست که با عمل-کرد خود اعجاز را به کلاس تقدیم کند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تعاملات پژوهش و آموزش ترکیب موثری در فرایند تربیت و پرورش
حکیمه سیفی
بررسی نقش انگیزه تحصیلی در احساس ارزشمندی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
مینا سلطانی - آرزو محمدیان - ریحانه ادهم
رابطه فرهنگ مدرسه و اخلاق حرفه ای با دلبستگی شغلی (مطالعه موردی: معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد )
کریم عزیزی - زمان علی رضایی - سید یاسر میری - علی اصغر ربیع تبار - مرتضی زارع
بررسی نقش هویت سازمانی بر انگیزه توفیق طلبی و توسعه حرفه ای (مورد مطالعه: معلمان مدارس شهرستان زاوه)
مینا جهانشیری
بررسی نقش آموزشی معکوس در تسهیل فرآیند یادگیری زبان فارسی در دانش آموزان متوسطه اول
محمد صادق عباسی زیروانی - زهرا نصریان
مقایسه آموزش مجازی با آموزش حضوری
سید علی اصغر پرستاران - مریم پرستاران - زینب درویش نوری - هاجر فدوی - رودابه جانعلی پور عمران
نقش چندرسانه ای ها برعملکردتحصیلی وخودتنظیمی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در درس ریاضیات
فریده فلاح - صمد ایزدی - محمد علی جوادی
چگونه توانستم در ایجاد یک محیط آموزشی پویا برای هنرجویان هنرستان کاردانش حجاب زهک موفق و آن ها را به اشتغال وکارآفرینی راغب کنم؟
حمیده علی زاده - لیلا علی زاده - مهین دخت سرابندی
بررسی عوامل بستر ساز تعاملات اجتماعی در طراحی دانشکده معماری
طاهره حسین زاده باغان - شهاب عباس زاده
چگونه توانستم با کاربرد رسانه های سنتی و نوظهور موجبات پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزانم (پنجم2) را فراهم آورم؟
حسنیه قاضی زاده - علی اصغر قلاوند
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0