0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ارائه الگوئی جهت طراحی نرم افزارهای آموزش ریاضی
نویسندگان :
مرتضی گرزین نژاد
1
1- دانشگاه فرهنگیان - پردیس دکتر شریعتی ساری
کلمات کلیدی :
آموزش الکترونیکی
چکیده :
در زمینه طراحی نرم افزارهای آموزشی همواره اختلاف نظر زیادی میان متخصصان آموزش و برنامه نویسان وجود داشته است. هر یک از این دو تلاش نموده اند به گونه ای نظر خود را به دیگری تحمیل کنند. نتیجه چنین اختلاف نظرهایی به وجود آمدن الگوهایی تک بعدی و ناکارآمد در زمینه طراحی و تولید نرم افزارهای آموزشی بوده است. امّا باید توجّه داشت که طراحی نرم افزارهای آموزشی فعالیتی تیمی می باشد که همه متخصصان درگیر در آن باید بصورت هماهنگ و به موازات یکدیگر عمل کنند. تنها با در نظر گرفتن اصول فنی و اصول آموزشی در کنار یکدیگر است که می توان نرم افزارهای آموزشی قابل استفاده در کلاس های درس طراحی نمود. در تحقیق حاضر با یک رویکرد توصیفی- تحلیلی به ارائه الگویی جهت طراحی نرم افزارهای آموزشی پرداخته شده است. بر مبنای الگوی ارائه شده، یک نرم افزار آموزشی کارآمد در آموزش ریاضی باید بر مبنای سه محور اصلی تعامل رایانه و دانش آموز، زمینه و سابقه آموزشی و مدیریت اختصاصی مواد یادگیری طراحی شود. در جریان طراحی نرم افزار باید به شناسایی مدل دانش آموزی، نیازسنجی و تدوین هدف های آموزشی، انتخاب و سازماندهی محتوا و طراحی استراتژهای آموزشی بپردازد و ضمن طی فرایند در تمام فرایند در تمام زمان ها سیستم ایجاد شده را مورد ارزشیابی و در صورت نیاز تجدید نظر قرار دهد. امید است این مقاله بتواند به نفع تلاش های برنامه ریزان درسی و معلّمان برای ایجاد یادگیری پایدار در آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار های آموزشی و همچنین به نفع نسل های آینده در هزاره ی جدید باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی ابعاد شایستگی های سیاسی و اجتماعی معلم
شهربانو یوسفی - عبدالرضا نمازی - غلامرضا شیردل - عاتکه روشن
بررسی عوامل موثر در توسعه پایدار کسب و کارهای ورزشی مقیاس کوچک و ارائه الگوی بهینه
حمیدرضا قزلسفلو - متین نادعلی - عادل کرد والش آبادی
مروری بر مشکلات و راهبردهای تدریس به زبان فارسی در مناطق دوزبانه
مریم رضائی
چگونه با افزودن پارامترهای کلاس معکوس (Flipped Classroom ) می توان به افزایش انگیزه، مشارکت در یادگیری و پیشرفت در درس زبان انگلیسی دانش آموزان هنرستان کمک کرد؟
نیره بهداد
:تاثیر نماز و روزه درپیشگیری از آسیب های اجتماعی
زینب آریا - حوا محمدی
آموزش برنامه تابآوری پنسیلوانیا و اثربخشی آن بر گرایش به خودکشی در نوجوان دختر متواری از منزل: یک مطالعه اقدام پژوهی
مهدی شمالی احمدابادی - عاطفه برخورداری احمدآبادی
تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم دبستان به روش خلاقیت گیلفورد
زهرا سیاه پوش
بررسی آموزش ریاضی در کودکان کم توان ذهنی در مقطع ابتدایی
فاطمه اکبری سکه روانی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان
فاطمه عباسیان - حمیدرضا فریدی
پیش بینی اشتیاق تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده و خود شفقت ورزی دانش آموزان دختر پایه دهم مدارس دوره دوم شهر سنندج
سعیده حشمتی - فاطمه بیان فر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0