0% Complete
صفحه اصلی
/
نهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان
نویسندگان :
فاطمه عباسیان
1
حمیدرضا فریدی
2
1- دانشگاه آزاد اسلامی قائنات
2- دانشگاه آزاد اسلامی قائنات
کلمات کلیدی :
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد،فرسودگی تحصیلی،تاب آوری تحصیلی
چکیده :
هدف تحقیق اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه دوم فاروج بود. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل نابرابر است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر فاروج در سال 1403-1402 بود(528 دانش آموز). براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیری به شیوه داوطلبانه مبتنی بر هدف استفاده شد. بدین صورت که از بین دانش آموزان داوطلب شرکت درگروه آزمایشی ، با توجه به ملا ك هاي انتخاب از قبیل: داشتن انگیزه برای مشارکت در پژوهش، شرکت مستمرفرد در جلسات ونداشتن اعتیاد و سوء مصرف مواد، از بین دانش آموزانی که دارای ملاکهای ورود هستند و داوطلب شرکت در طرح هستند 30 انتخاب شد که (15نفر) در گروه آزمایش و ( 15نفر) در گروه کنترل به طور تصادفی قرار گرفتند. از نظر محرمانه بودن اطلاعات به آن ها اطمینان داده شد و بیان گردید که در هر زمانی قادر به ترک جلسات خواهند بود.همچنین ملاک خروج از قبیل عدم شرکت بیش از دو جلسه، مصرف داروی اعصاب و روان، عدم رعایت قوانین گروه بود. به منظور انجام پیش آزمون قبل از شروع مداخله پرسش نامه توسط اعضای نمونه تکمیل شد. آن گاه گروه آزمایش در 8جلسه هفتگی و هر جلسه به مدت حدود 5/1 ساعته تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت .پرسش نامه های مذکور به منظور انجام پس آزمون ، در آخرین جلسه درمانی توسط گروه آزمایش تکمیل شد . با افراد گروه کنترل نیز تماس گرفته شد و در محل اجرای مداخله یک بار دیگر پرسش نامه ها را تکمیل نمود . ابزار پژوهش پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز(2004) و پرسشنامه برسو و همکاران(2007) می باشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد بر فرسودگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی تاثیر معناداری دارد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
آموزش و پرورش مصرف یا سرمایهگذاری (با نگاه به توسعه کیفی)
رضا براری - ولی مهدی پور
تاریخ تربیت معلم در شهرستان نجف آباد
رسول شریفی نجف آبادی
واکاوی نقش مدرسه در بهداشت روانی و سلامت دانش آموزان ارتقای و آن (با تاکید بر معلمان)
عاطفه منفرد سرخرود
تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در شعب بانک سپه استان البرز
جعفر کیا لاشکی - فرزانه کریمی
An Investigation into Iranian Intermediate EFL Students’ Reticence andPerceptions of Language Learning Climate
لیلی فتح اله زاده خانمیری
تاثیر مدیریت دانش بر روش های نوین تدریس و یادگیری دانش آموزان
سیدکاظم حسینی - سعید کرامتی تولائی
مدیریت وکنترل منابع آب و انرژی در صنعت
طاهره روستا - محمدرحیم زارعی
آزمایشگاه مجازی: روش نوین در آموزش
بهناز کالجی
ارزشیابی برنامه آموزشی عالی دانشگاه فرهنگیان بر اساس الگوی ارزشیابی (CIPP)
آزاده میرچی - لادن سلیمی
بررسی تأثیر آموزش روش های مطالعه خواندن اجمالی و تندخوانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اول عضو کتابخانه امیرپازواری شهرستان بابلسر
سمیه سلطان زاده بالی - صفیه طهماسبی لیمونی - میترا قیاسی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0