0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تبیین مولفه های سلامت معنوی معلمان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
نویسندگان :
پروانه مهرجو
1
زهرا آمده
2
1- دانشگاه پیام نور،تهران
2- پیام نور مرکز میاندوآب
کلمات کلیدی :
سلامت معنوی معلم،سند تحول بنیادین،سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تبیین سلامت معنوی معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته های پژوهش نشان داد که در سند «مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» (مصوب سال ۱۳۹۰) مفهوم سلامت معنوی مورد توجه سیاستگذاران و طراحان این سند بوده است. برای مثال، در بخش اهداف تربیت آمده است: «برای نقشآفرینی در امر تحقق حیات طیبه برای فرد و جامعه، به صورت مناسب، با توجه به روند تکوین و تحول هویت، لازم است متربیان نخست مجموعهای از سلامت معنوی لازم را کسب نمایند. چنان که گذشت، منظور از سلامت معنوی لازم، مجموعهای ترکیبی از صفات، توانمندیها و مهارتهای فردی و جمعی (نظیر تعقل، معرفت، ایمان، اراده و تقوا) ناظر به تکوین و تعالی هویت در تمام شئون زندگی و تمام مؤلفههای جامعه صالح است که متربیان در جهت درک موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن در راستای آماده شدن برای تحقق مراتب حیات طیبه باید آنها را کسب کنند . همچنین یافته ها پیرامون اهداف، اصول و روش های تربیتی تبیین گردید که اهداف عبارتند بودند از: پرورش رویحه ایمان و خداپرستی در معلمان، پرورش عقلانیت در معلمان، پرورش فضایل اخلاقی، تقویت رویحه علم آموزی، و به کارگیری سلامت معنوی ها درعمل تربیتی. از جمله اصولی که به دست آمد عبارتند از: تقوا، عقل محوری، اخلاق محوری، تقدم تزکیه بر تعلیم، عمل گرایی.از جمله روش هایی که به دست آمد عبارتند از: باورسازی ایمانی، تعالی بخشی شئون مربیان، اسوه سازی اخلاقی، محاسبه نفس،.اقدام پزوهی. نتایج پژوهش نشان می دهد که در الگوی هدف گذاری پنج عنصر عقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباط دانش آموز با خود، خدا، خلق و خلقت به صورت بهم پیوسته و با محوریت ارتباط با خدا تبیین و تدوین می شود. در میان عناصر پنج گانه، عنصر تعقل جنبه ی محوری دارد سایر عناصر چهارگانه پیرامون آن تعریف و تبیین می شود که هر کدام از آن ها نیز دارای مراتب معینی است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر سازگاری دانشآموزان ابتدایی
نفیسه خورشیدی - فاطمه سورتیجی اوکرکایی - طیبه یزدانی
بررسی جایگاه مؤلفههای تربیت اجتماعی در مجموعه کتاب آموزش پیش از دبستان بر اساس سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در برنامه درسی با رویکرد تحلیل محتوا
مصطفی حاج محسنی - علی حبیبی - نفیسه زاهدی اول
رتبهبندی اثربخشی مشاوران نظام متوسطه در حل مشکلات تحصیلی، رفتاری، تربیتی و شغلی دانشآموزان قائم شهر با استفاده از معادلات ساختاری
سمانه افشار مقدم
بررسی اثربخشی یاددهی مهارتهای اجتماعی بر ایجاد سازگاری اجتماعی در دانشآموزان
لیلا بیژنی کشکک - سیده معصومه حسینی - سمیه مصطفوی - زهرا آقاجانی
نقش فناوری اطلاعات در فرآیند آموزش: چالشها و راهکارها
آناهیتا زکوی - لیلا رضائی
رابطه بین راهبردهای یادگیری خودگردان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی
سید مصطفی شفیع پور حسینی - سید رضی حسینی آهار - فاطمه منصورلکورج - مریم منصورپور
معلم طراز نظام جمهوری اسلامی ایران
معصومه رضائی منش - فاطمه ولی پور - سیده خدیجه موسوی
نقش دانشگاه در آموزش خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان
رقیه علیمردانی - محمد عباسی
بررسی رابطه توسعه ی حرفه ای معلمان با تکنولوژی آموزشی
محنا فقیه عبدالهی - زهرا گلیج - مبینا زین العابدینی - فائزه مشهدی هراتی
Threats of artificial intelligence on nursing care: content analysis
Ali Nourmohammadi - Leila Ghanbari Afra - Leila Taheri - Omid Torabi
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0