0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیلی بر فناوری ها، ابزارها و نرم افزار های مورد نیاز پردازش زبان طبیعی
نویسندگان :
قاسم علی احسانیان
1
میترا قیاسی
2
1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه آزاد اسلامی
کلمات کلیدی :
پردازش زبان طبیعی، فناوریهای پردازش زبان طبیعی، نرمافزارهای پردازش زبان طبیعی، ابزار های پردازش زبان طبیعی
چکیده :
هدف مقاله پرداختن به فناوری ها و نرم افزرهای مورد نیاز پردازش زبان طبیعی است. در نگارش مقاله از رویکرد مروری تحلیلی استفاده شده است. همچنین سعی شده با بررسی متون علمی از طریق مطالعه کتابخانهای، ابتدا مروری بر مفاهیم اصلی پردازش زبان طبیعی، فناوریها و نرمافزارهای مربوطه انجام پذیرد. در ادامه به ضرورت کاربرد فناوریهای و نرم افزارهای مورد نیاز پردازش زبان طبیعی پرداخته شده. یافتهها نشان می دهد نحوه نگرش به پردازش زبان طبیعی موجب شکل گیری و ایجاد فناوری، ابزارهای لازم و همچنین نرمافزارهای مورد نیاز در این حوزه اطلاعاتی گردیده است. نیاز کاربران برای دسترسی به اطلاعات مفید و بازیابیهای موفقیت آمیز باعث شد تا تاکید بیشتری در تهیه فناوری، ابزار و نرمافزارهای پردازش زبان طبیعی صورت پذیرد. این تغییر نگرش در ساختارها، در سایه مبانی مفهومی و ارتباطات معنایی پردازش زبان طبیعی، مبانی تئوری و عملی موفقیت آمیز بازیابی مبتنی بر پردازش زبان طبیعی را همراه داشت. نتایج نشان میدهد که برای دسترسی به اطلاعات و تهیه گزارشات رایانهای پردازش زبان طبیعی و مشابهت گزارشها به زبان طبیعی، و استفاده از روابط معنایی و مفهومی در کنار بسامدهای آماری استفاده از فناوری مانند: هوش مصنوعی، شبکههای عصبی، منطق فازی و انگرامها N – grams)) و... ضروری است. در کنار این فناوریها، نرم افزارهایی مانند پایتون، گیت، ایجاز،خلاصه سازها، نویسا و... موفقیت بازیابی مطلوب را گسترش داده است. ضرورت حضور فناوریها، ابزارها ونرمافزارهای کارا در تجزیه و تحلیل دادهها به گونهای که بتوانند بیشترین برابری با تجریه وتحلیل انسانی داشته باشند ضروری به نظر میرسد در نهایت پیشنهادهایی برای پژوهشگران آتی ارائه شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
مقایسه امنیت روانی و عزتنفس دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار با آموزش مجازی در دوران کرونا
طاهره دوستی کرقند
عوامل سازمانی و فردی موثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در سازمان
مهدیه کردستانی - علی صباحی گراغانی
رابطه میان فناوری آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی منطقه اسلامشهر سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۳
فاطمه اکبرزاده - حدیثه جعفری - فاطمه سهیلی - سارینا محمودی
دوزبانگی و تاثیر آن بر میزان یادگیری دانش آموزان
زهرا رضایی
بررسی مشکلات و افت زبان عربی در مدارس
سید زین العابدین جعفری - فروهر رستمی
تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی سال چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی بر اساس شاخص مک لافلین
احسان عمویی اسرمی - مسعود اسلامی - مهدی انگامه - محسن سیاوشی - مرتضی طهماسبی
مدل مفهومی برنامه ریزی فضایی شهری با تاکید بر مفهوم شهر حساس به آب
عارفه اسلامی - محمدرضا حق جو
بررسی رابطه سطح سواد و آموزش خانواده با هویت اجتماعی دانش آموزان
منصوره براری - علی رحیمی نژاد - محمد کبودتبار فیروزجائی
تاثیر آموزش برنامه فرندز بر مهارت اجتماعی کودکان سن مدرسه (10- 6 ساله )
مریم رشیدان - ارمیا مقصودلو - سعیده عزیزی مهکویه - نیکو لطیفی
بررسی آموزش ادبیات دوره متوسطه بر اساس نظریۀ آزادی اریک فروم
فرزاد رستمی - لعبت خسروی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0