0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
پیشبینی عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بر اساس درگیری شناختی تحصیلی
نویسندگان :
عارفه دهقانی فیروزآبادی
1
مهرداد دهقانی فیروزآبادی
2
محمد مهدی دهقانی فیروزآبادی
3
1- آموزش و پرورش شهرستان میبد
2- دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان
3- دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر بیرجند
کلمات کلیدی :
درگیری شناختی تحصیلی،عملکرد تحصیلی،علوم تجربی،دانشآموزان ابتدایی
چکیده :
با توجه به نقش موثر عملکرد دانشآموزان در درس علوم تجربی در پیشبینی موفقیتهای بعدی آنها، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش درگیری شناختی تحصیلی در پیشبینی عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی همبستگی و به لحاظ هدف نیز کاربردی است. با استفاده از شيوه نمونهگيري دردسترس 73 نفر از بین جامعه آماري که شامل دانشآموزان دختر پایه ششم شهر میبد در سال تحصیلی 1402-1401 بود، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای محقق ساخته عملکرد درس علوم تجربی و فرم دوعاملی فرایند یادگیری از کمبر و همکاران (2004) بود. دادههاي جمعآوري شده به روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از بسته نرمافزاری 26 SPSS تحليل شد. نتایج نشان داد بین درگیری شناختی عمیق و عملکرد درس علوم تجربی دانشآموزان رابطه مثبت معنادار (001/0>P) و بین درگیری شناختی سطحی و عملکرد درس علوم تجربی دانشآموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد (001/0>P). نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که درگیری شناختی عمیق و درگیری شناختی سطحی در پیشبینی عملکرد درس علوم تجربی دانشآموزان در نقش دارد (001/0>P).
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تاثیر بازی های آموزشی بر ارتقا مهارت های شناختی و اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه
فاطمه افضلی
شناخت رابطه بین فناوری اطلاعات با یادگیری بهینه در مدارس دخترانه شهرستان محمودآباد در سال تحصیلی 98-97
فرشته حبیب زاده
کلاس مجازی: رویکردی جدید برای اموزش
فاطمه زهرا حسین زاده کلاگر
بررسی عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس فومن
مدینه اکبری نژاد - محدثه آقازاده کمامردخی - زهرا عباس پور آلیانی - اعظم حاجی احمدی - آمنه ریحانی نوری - خیزران ییلاقی دوبخشری
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر سازگاری اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان ششم ابتدایی
حکیمه عظیمی روشن
رابطه تعارض کار-خانواده با فلات زدگی شغلی مشاوران منطقه 2 استان تهران
روح اله رحمانی ورنامخواستی - سمیه شاهمرادی
بهبود پرخاشگری مریم، دانش اموز پایه پنجم دبستان مکتب الزهرا شهرستان برخوار استان اصفهان
منصوره مطیع امرالله - سودابه رضایی
ترکیب درمان شناختی رفتاری فردی و خانواده درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی و اثربخشی آن بر سوء مصرف مواد مخدر: یک مطالعه اقدام پژوهی
مهدی شمالی احمدابادی - عاطفه برخورداری احمدآبادی
بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا مدیران با کامیابی و انگیزش ورزشی کارکنان شهرداری قم
سید مرتضی طباطبائی فاخر
تحلیلی بر نظریة تنوع : کاربست آن در آموزش مفاهیم ریاضی
سعید حق جو - ابراهیم ریحانی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0