0% Complete
صفحه اصلی
/
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ضرورت آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی جهت تداوم توسعه و پیشرفت- درسی از تجربیات و سیاست های آتی اروپا
نویسندگان :
الهام رزم فرسا
1
اکبر جعفری
2
1- فنی و حرفه ای خراسان رضوی
2- دانشگاه فنی و حرفه ای
کلمات کلیدی :
آموزش فني و حرفه اي،نيروي ماهر،آموزش مهارتي،اشتغال،توسعه
چکیده :
اين مقاله به مرور برخي از تجربيات گذشته و همچنين برنامه هاي آتي اتحاديه اروپا در زمينه آموزش هاي فني حرفه اي (آفه) پرداخته مي شود. از جمله مي توان به اين تجربه اشاره کرد که در بيشتر کشورهاي اروپايي در سنوات گذشته ميزان مشارکت دانش آموزان براي ورود به اين حيطه در حدود پنجاه درصد بوده است. با اين وجود، اتحاديه اروپا برنامه هايي براي 2020 تا 2030 طراحي کرده است که از آموزش هاي مهارتي و فني حرفه اي حمايت کند و فراگيران بيشتري را به اين سمت هدايت نمايد. بر اساس نظر سياستگذاران کشورهاي اروپايي بايد نگاه سنتي مبني بر دون پايه بودن آموزش هاي حرفه اي و مهارتي از فرهنگ جامعه حذف شود و از جمله به اين واقعيت اشاره مي کنند که هر چيزي که پيرامون ما وجود دارد از جمله در و ديوار خانه، ماشين، وسايل زندگي و هر چيز ديگر بدست کارگران و نيروهاي ماهر ساخته شده است. بنابراين در بالابودن درجه اهميت اين زمينه ترديدي نيست. در سياست هاي آتي اتحاديه اروپا بر اهميت آموزش هاي مهارتي تاکيد شده و از جمله به اين واقعيت استناد گرديده که درصد اشتغال دانش آموختگان اين بخش خيلي بيشتر از دانش آموختگان آموزش عمومي است. همچنين مثال هاي عيني در زمينه تاثير قابل توجه آموزش هاي فني حرفه اي و مهارتي بر توسعه برخي کشورها وجود دارد که از جمله مي توان به آلمان و کشورهاي اسکانديناوي اشاره نمود. در انتها، بر اساس برنامه هاي کميسيون اروپا، توصيه هايي براي ترغيب بيشتر جامعه به سمت اين نوع آموزش ها ارائه شده است. بايد تاکيد نمود که اين برنامه ها تا حد زيادي قابل استفاده و پياده سازي در کشورهاي ديگر از جمله ايران را نيز دارد. لذا بايد بررسي ها و تحقيقات کارشناسانه از سوي محافل علمي انجام شود و بر اساس آنها برنامه اجرايي ملي تدوين گردد. بايد اذعان نمود که بر اساس شواهد ميداني، تعداد افراد ماهر در سطح جامعه در حال تنزل است و در عوض تعداد نيروي انساني کارشناس و بالاتر در حال افزايش است و کمبود نيروي ماهر در برخي زمينه ها ظاهر شده و به نظر مي رسد که با ادامه اين روال، يک نقطه ضعف اساسي اتفاق بيفتد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه تشویق و تنبیه با یادگیری دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در درس ریاضی در مدارس شهرستان اسلامشهر سال تحصیلی 1403-1402
مرتضی قاسمی اقدمی - مهسا پیری - زهرا میرزایی - پرستو سلیمانی
بهینه سازی آموزش ریاضی با استفاده از فناوری اطلاعات
مرتضی گرزین نژاد
آسیب های فضای مجازی و بررسی نقش آموزش و پرورش در مقابله با آنها
فرج فتاحی - سیده فاطمه موسوی
آزمایشگاه مجازی: روش نوین در آموزش
بهناز کالجی
آموزش و پژوهش در دانشگاه و مدارس
زینب نجفی
پرورش تفکر خلاق با آموزش دست سازه های ریاضی
مهناز خنیفر
تدوین برنامه استراتژیک استعدادیابی فوتبال استان مازندران
سیدحسین علوی - حمیدرضا خسرپور
چگونه توانستیم مهارت دانش آموزان را در رسم نمودارها و درک بهتر روابط حرکت های یکنواخت و شتابدار، افزایش دهیم
شهناز شفیع - عاطفه عارفی
خلاقیت و نوآوری در عرصه آموزش و پرورش
سمیه فردوسی - حمید فتح الهی
مقایسه آموزش حضوری و مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اول ابتدایی شهرستان چالوس
معصومه شهسواری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0