0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
آموزش درس تاریخ به روش یادگیری مشارکتی
نویسندگان :
کمال الدین طباطبائی
1
1- دانشگاه فرهنگیان
کلمات کلیدی :
شیوه سنتی تدریس،روش یادگیری مشارکتی،درس انقلاب اسلامی
چکیده :
آموزش و تدریس تاریخ در دانشگاه های کشور که به روش سنتی و شیوه سخنرانی صورت می گیرد با چالش های متعددی مواجه است. دو رویکرد در تدریس تاریخ وجود دارد: رویکرد محتوا بنیاد که در آن تدریس تاریخ به شیوه سنتی است و دیگری رویکرد مهارت بنیاد که برآموزش مهارت ها تأکید می ورزد. مقاله حاضر تجربه حاصل از آموزش تاریخ در دانشگاه فرهنگیان با تمرکز بر درس تاریخ انقلاب اسلامی ایران است به طوری که این درس به صورت کاربردی در زندگی دانشجویان تاثیر گذار باشد. در این پژوهش از روش «یادگیری مشارکتی» استفاده شده است. این روش دارای چند مرحله است: گروه بندی دانشجویان، برنامه ریزی (برنامه های اجباری و اختیاری)، نقد و بررسی و ارزشیابی فعالیت ها، چگونگی اجرای برنامه ها در این روش دانشجویان پیرامون درس ارائه شده، سوالاتی را مطرح می کنند و اعضای گروه می بایست بدان سوالات پاسخ دهند. سپس توضیحات اضافی و تکمیلی استاد یادداشت می گردد تا به پاورپوینت اضافه شود.از جمله نقاط قوت این روش: از توان فکری و خلاقیت دانشجویان استفاده ی زیادی گردید. دیگر آنکه با بیان و بررسی رابطه علی و معلولی بین رویدادهای تاریخی، و ارائه مستندات تاریخی، موضوعات تاریخی برای دانشجویان ملموس و خوشایند شد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
نقد و تحلیلی بر آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا
فاطمه قاسمیان بالف - مژگان جلالی کلکناری - سیده زهره ساداتی
افزایش علاقه دانش آموز به درس خواندن وشرکت در کار گروهی با روشهای خلاقانه
زهرا بائوج خوشامیان
تاثیر سلامت روان بر میزان اشتیاق دانش آموزان به مدرسه در بین دانش آموزان (مدرسه هیات امنایی بنت الهدی شهرستان بهشهر)
زینب یونسی رباطی - محمدرضا نقوی - مرتضی پریچهره تروجنی
بررسی و اهمیت آرشیو دیجیتال منابع دیداری در برنامه سازی صدا و سیمای مرکز مازندران
سید علی اصغر رضوی - زینت حبیبی خاکی - علی قدیمی
بررسی آسیب های شیوع کرونا بر آموزش و پژوهش در مدارس
محمد اسماعیلی - المیرا بذرافشان
ارائه روشی جهت تخصیص منابع مبتنی بر یک الگوریتم ژنتیک در اینترنت اشیا
مرتضی غضنفری - مهران خوش قلب - اسماعیل ملک زاده سرایی
تلفیق علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات در آموزش
اکرم خسروگردی - منصوره حسنی سبزوار - حسنیه قاضی زاده علمداری
تأثیر مدرسه در توسعه اخلاقی دانش آموزان؛ مطالعه موردی شهرستان بابل
سیده مرضیه هاشمی - محمدباقر فرقانی اوزرودی
عوامل موثر بر توسعه متوازن رشته های تحصیلی آموزش متوسطه
رضا مردانی قهفرخی
مقایسه روش تدریس ترکیبی - مشارکتی فعّال با روش سخنرانی در درس علوم تجربی پایه هفتم
عذرا کریمی خوشحال
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0