0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
On the Association between Emotional Intelligence and Burnout Syndrome: The Case of Iranian EFL Teachers
نویسندگان :
Maryam Soleimani
1
Zahra Aghazadeh
2
1- Farhangiyan University
2- Ministry of Education
کلمات کلیدی :
Burnout،EFL Teachers،EI،Depersonalization،Emotional Exhaustion،Personal Accomplishment
چکیده :
The present study investigated Iranian institute EFL teachers’ feeling of burnout and its relationship with emotional intelligence. To this end, two questionnaires, namely Maslach Burnout Inventory-Educator Survey (MBI-ES) (Maslach, Jackson and Schwab, 1996), and Emotional Intelligence (EI) (Bar-On, 1997), were administered to 160 Iranian institute EFL teachers. The analysis of the findings through Pearson correlation revealed that all of the emotional intelligence sub-scales had a significantly negative correlation with the emotional exhaustion, however, only interpersonal subscale had a significant positive correlation with the personal accomplishment (r= .214, p= .006) and only adaptability subscale had a significantly negative correlation with depersonalization (r= -.360, p= .000). The findings showed that EI was reversely correlated with burnout (r= -.296, p= .000). It was also concluded that Iranian EFL teachers suffer from the moderate levels of burnout. Finally, statistically significant differences among teachers' burnout (but not their EI) were found with respect to gender. The findings revealed that female teachers’ burnout level was significantly higher than that of males. The results offer strategies for teachers and authorities to combat burnout for better teacher productivity.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تأثیر سرمایه فکری معلمان آموزش و پرورش بر جوّ سازمانی در شهر رشت
رضا براری - مهدی اسدی - امیر حاجتی
مقایسه ابعاد تعهد حرفهای داوران کشتی استان مازندران
سید حسین علوی - اباذر اسلامی
اثر بخشی استفاده از شعرهای کودکان بر تقویت مهارت های خواندن و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان با مشکل یادگیری
مهجبین محمدی کیادهی - محبوبه مدرسی - سوده تقی زاده سقندیکلایی - سمانه بابایی شیب آبندانی
بررسی رابطه بین شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه شهرستان آمل
فاطمه علیزاده - صدیقه علی زاده - حمیدرضا علی زاده
ارزیابی تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی الکترونیکی بر میزان یادگیری و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی شهرستان ساری
خیرالله قابلی - فاطمه یوسفی - فاطمه محمد نژاد - سحر کاوه
تبیین رابطه مدیریت دانش و چابکی سازمانی با نقش میانجی سبک رهبری خدمتگزار در بین پرسنل آتش نشانی قم
ابوالفضل رضای کاشانی
آیا بین هویت دانش آموزان و شادکامی در آنها رابطه وجود دارد؟
حوا خزائی علی آباد - سمیرا پناهیان
بررسی رابطه بین رهبری معنوی مدیران با عملکرد شغلی و سلامت روان معلمان با نقش میانجی شادی معلمان درمدارس ابتدایی شهرستان آمل
ابراهیم صالحی عمران - علی لطفی - فاطمه بابائی
رابطه بین فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد و جو سازمانی نوآورانه در مدارس آموزش و پرورش ناحیه دو ساری
مهدی عالیشاه
اهمیت یادگیری مشارکتی در نظام آموزشی
سمیه علیزاده - معصومه اسمعیلی - شیرین اسمعیلی گلیرد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0