0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
آموزش مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی ایران
نویسندگان :
مسعود سامیان
1
رضا موحدی
2
ابراهیم صالحی عمران
3
1- دانشگاه بوعلی سینا همدان
2- دانشگاه بوعلی سینا همدان
3- دانشگاه مازندران
کلمات کلیدی :
آموزش مبتنی بر شایستگی، آموزش عالی، برنامه ریزی درسی
چکیده :
در چند دهه ی اخیر توجه به سرمایه ی انسانی ماهر و متخصص به مثابه یکی از عناصر کلیدی تولید و پیشرفت اقتصادی اهمیت بسزایی یافته است. توسعه سرمایه ی انسانی مستلزم بهبود و سرمایه گذاری در محوری ترین بخش تولید سرمایه ی انسانی یعنی آموزش عالی است. توسعه ی آموزش عالی در یک کشور میتواند از طریق پرورش نیروهای متخصص و کارآمد زمینه ساز پیشرفت کسب و کار و توسعه ی اقتصادی گردد. آموزش عالی در ایران در طول دهه های اخیر با چالش های متفاوتی روبه رو بوده است. منابع انسانی از یک طرف شایستگی ها و شرایط لازم برای ورود به بازار کار را آن طور که باید و شاید کسب نمی کنند و از طرف دیگر به آموزشهای مهارت محور یا آموزشهای مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی کمتر توجه میشود. از این رو باید در برنامه های درسی آموزش عالی رویکردي را براي تدریس- یادگیری انتخاب کرد که ضمن اثر بخشی برنامه هاي آموزشی بتواند از افزایش هزینه هاي این برنامه ها نیز جلوگیري به عمل آورد. به نظر می رسد که رویکرد مبتنی بر شایستگی یکی از موثرترین رویکردها در این زمینه باشد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی و تحلیل آموزش مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی ایران می باشد که با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعه اسناد و مدارک انجام پذیرفته است. نتایج تحقیق بیانگر نقش و اهمیت آموزش مبتنی بر شایستگی در نظام آموزش عالی است. همچنین در مقایسه با شیوه های سنتی، آموزش مبتنی بر شایستگی نظام آموزش عالی کشور را به سمت مهارت آموزی، انعطاف پذیری، تمرکز بر استانداردها، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی، افزایش انگیزه بین دانشجویان هدایت می کند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی تاثیر فعالیت های آزمایشگاهی در ایجاد انگیزه و یادگیری دانش آموزان
میثم نیکپور - فاطمه حسین زاده
بررسی اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر تعهد و مسولیت پذیری بر معنای تحصیلی و احساس تعلق تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب
فرنوش رمضانی - نازیلا خطیب زنجانی
بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت مجازی بر عملکرد آموزگاران دوره ابتدایی در دوران همه گیری کرونا
پروانه گائینی زاده - مینا فردوسی زاده - وحید بنیسی
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت دانش آموزان
سعید فیروزی - مسعود واحدی
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی(برقراری ارتباط مؤثر و خودآگاهی) بر سرسختی دانش آموزان
پژمان بریمانی - علیرضا اسلامی - سمانه دوست محمد - زهرا اسلامی
شناسایی مؤلفه های آینده پژوهی نظام آموزش وپرورش در سند تحول بنیادین در افق چشم انداز 1404
زهرا بهرامی - مجید خورشیدی - عباس وفائی سورکی
پیش بینی رابطهی بین خودکارآمدی و آموزش ترغیبی معلمان دوره ی دوم ابتدایی شهر ساری در سال تحصیلی 1401- 1400
آرش ابراهیم زاده - سید نیره هاشمیان - وحیده برزه - محسن مقنعی
فناوریهای نوین در تکالیف شیمی دانشآموزان متوسطه دوم
مریم یزدی
نقش ارتباطات مثبت و سازنده بین معلمان و دانش آموزان در تسهیل فرآیند یادگیری دانش آموزان اول متوسطه شهرستان عنبرآباد
رضا مشایخی - علیرضا ادیم
ارزشیابی کیفی توصیفی فرایند اجرا و نتایج
نگار کاری زاده
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0