0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
تحلیل محتوای کتاب جغرافیا پایه یازدهم بر اساس مولفه های تفکر و ابزارهای استدالل
نویسندگان :
رضا منافی آذر
1
فوزیه جوان
2
1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه آزاد مراغه
کلمات کلیدی :
تحلیل محتوا،جغرافیا،پایه یازدهم،تفکر و استدلال،محتوای کتاب درسی
چکیده :
با عنایت به سند برنامه درسی ملّی، کتاب جغرافیا – پایه یازدهم چاپ ،1402 باید تعامل انسان و محیط را رهنمون شده و کسب شایستگیها و توانمندیهای الزم برای مواجهۀ مسئوالنه با مسائل و چالشهای محیطی، سیاسی و اجتماعی در سطوح محلی تا ملّی را وجهه همت قرار بدهد. در این وادی مهارتهای تفکر و استدالل مستتر در محتوای کتاب در نیل به اهداف مذکور اهمیت شایانی دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسی این مولفهها و با روش تحلیل محتوا انجام یافت. ابزار پژوهش، جدول مقولهبندی لیپمن و تجزیهوتحلیل دادهها بصورت کمّی در نرم افزار spss انجام گرفت. طبق یافتهها، 632 مقوله تفکر و 189 ابزار استدالل در کتاب شناسایی شد. در بین مولفههای تفکر »سوال کردن« و در بین ابزارهای استدالل مقوله »الگوی صحیح استدالل« بیشترین فراوانی را دارند. نتایج آزمون T نشان داد با 95 درصد اطمینان میتوان اظهار داشت تفاوت معناداری بین کاربست مولفههای تفکر و ابزارهای استدالل وجود دارد. لذا در محتوای کتابهای درسی همگام با اهداف آموزش جهانی، باید بطور واقعبینانه به مولفههای تفکر و استدالل بصورت متوازن پرداخته شود. همچنین برای عملیاتی شدن اهداف مندرج در برنامه درسی ملّی و تقویت مسئولیتپذیری، تکالیفی با رویکرد استدالل و اعمال فردی و جمعی در موقعیتهای مختلف طراحی شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ضرورت و اهمیت استفاده از روزنامه و مجله در کلاس های چند پایه
زینب باقری - اقبال نصیری برم الوان
روان شناسی مثبت نگر از بدبینی به خوش بینی
فاطمه سیاه پشت خاچکی
استفاده از فناوریهای نوین (مانند هوش مصنوعی) برای ارتقای فرایند تدریس و پژوهش
فائزه رفیعی - کمیل کوزهگر کالجی
بررسی نقش سبک های تدریس و آموزش آنلاین در پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان ابتدایی
پروین خزائی پول
بررسی پیشگیری مدرسه محور از بزهکاری کودکان
محمدحسین ابراهیم ابادی
بررسی کمی وکیفی محتوای جامعه شناسی پایه دهم انسانی وهویت اجتنماعی پایه دوازده ریاضی وتجربی براساس برنامه درسی ملی
شهلا سلطانی
تحلیل محتوای کتاب بخوانیم مقطع پنجم ابتدایی بر مبنای پرورش تفکر انتقادی دانش آموزان
زینب کیاحسینی
نقش قرض الحسنه ها دراقتصاد مقاومتی
علیرضا ولی پوربابلی - نفیسه سلیمانی امیری
بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر ارتقای یادگیری، انگیزش و عملکرد دانشآموزان ابتدایی
مرضیه رستمی
خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی در آموزش ریاضی
مریم یوسفی تبار فیروزجاه - نادره حمیدی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0