0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی تطبیقی آرای تربیتی امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی
نویسندگان :
محمد باقری دادوکلایی
1
نسرین محمدی
2
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه فرهنگیان ساری
کلمات کلیدی :
غزالی،بررسی تطبیقی،خواجه نصیر،آرای تربیتی
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی آرای تربیتی امام محمد غزالی وخواجه نصیرالدین طوسی میباشد. روش تحقیق حاضرکیفی-توصیفی از نوع بررسی تطبیقی میباشد.بدین صورت که آرای تربیتی غزالی و خواجه نصیر و همچنین اصول تربیت از دیدگاه این دانشمند مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و نقاط اشتراک و افتراق دیدگاهها مشخص شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که غزالی در بحث آرای تربیتی به اهداف شناخت نفس خویش، شناخت حق تعالی، معرفت به دنیا و معرفت به آخرت معتقد است و همچنین خواجه نصیر نیز اهداف تربیت را شناخت نفس خویش، نائل شدن به سعادت، رسیدن به حق تعالی و تهذیب قوای نفسانی میداند. غزالی اصول تربیت را غزالی به اصل کرامت ذاتی انسان، اصل خدامحوری، اصل تفرد، اصل تدریج، اصل تقدم و فضیلت علم نسبت به عمل و اصل لازمت میداند و خواجه نصیر نیز اعتقاد به اصل همت و اراده در طلب علم، اصل اعتدال در طلب علم، اصل استمرار و مداومت، اصل تقدم پیشگیری بر درمان، اصل ارجحیت قوه عاقله بر دیگر قوا و اصل مدارا کردن دارد. در نتیجه میتوان گفت غزالی و خواجه نصیر برای تربیت هدف یکسانی را تعریف میکنند ولی هریک اصول متفاوت به خود را ارائه دادهاند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و خود تنظیمی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سمنان
مهرنوش آریایی
تاثیر فضای شاداب بر سطح یادگیری و سلامت روان دانش آموزان مقطع ابتدایی
علی علی محمدپور - نسرین محدث - نسیم علی محمدپور
بررسی رابطه شایستگی های مدیران با نشاط آفرینی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رشتخوار
محمود لطفی - حسین مومنی مهموئی
فناوری های نوین برای سال 2022
مهرداد بهاری پور
مقدمه ای بر شناخت نقوش اسلیمی در هنر تذهیب
الناز خلیلی
تبیین جایگاه فنآوری های نوین در فرایند یاددهی یادگیری
زهرا کاظمی
تحلیل محتوای کتاب حسابان (1) پایه یازدهم متوسطه ی دوم (رشته ریاضی و فیزیک) بر اساس تکنیک ویلیام رومی، حیطه ی شناختی بلوم
فاطمه مقصودی - منظر مالکی - حمیده حسامی - مرضیه لاله
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
سجاد هدایتیان
رابطه بین ارتباطات سازمانی و بدبینی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران غرب مازندران)
حمیده وکیلی
اثرگذاری میل کردن صبحانه بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محمد قربان پور - علی ابراهیمیان - سعید مهدی پور - محمدباقر ابدی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0