0% Complete
صفحه اصلی
/
هشتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ترویج فرهنگ کتاب خوانی در دانش آموزان بر اساس رویکرد آموزش پژوهش محور: اقدام پژوهی
نویسندگان :
فاطمه رهبری
1
محبوبه حسینی شریفی
2
1- دانشگاه مازندران
2- آموزش و پرورش قائمشهر
کلمات کلیدی :
فرهنگ کتاب خوانی،آموزش پژوهش محور،کتابخانه ی کلاسی،اقدام پژوهی
چکیده :
این مقاله با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی دانش آموزان پایه ی پنجم یکی از دبستان های شهرستان آمل اجرا شد. در این پژوهش پس از تبیین وضع موجود و بیان مسئله، از طریق مشاهده، مصاحبه با همکاران، پرسشنامه از اولیا و دانش آموزان، مطالعه ی متون و مقالات علمی-پژوهشی، عوامل مؤثر بر غنی نبودن فرهنگ کتاب خوانی شناسایی شد. از میان راه حل های پیشنهادی بر آن شدیم تا مسئله را با رویکرد پژوهش محور به وضعیت نسبتاً مطلوب برسانیم. رویکرد پژوهش محور، یکی از رویکردهای برنامه ی درسی است که شامل مؤلفه های حل مسئله، تفکر انتقادی، خلاقیت کنجکاوی، سعه ی صدر پژوهشی، ارتباط محتوا با تجربه فراگیر، ارتباط میان رشته ای دروس، تشریک مساعی و همکاری می شود. راه حل های پیشنهادی در این اقدام پژوهی، با توجه به هر یک از مؤلفه های رویکرد پژوهش محور انتخاب و اجرا گردید. در این فرآیند از نظر همکاران دبستان و صاحب نظران حوزه ی تعلیم و تربیت بهره مند شدیم. اقداماتی که در پژوهش حاضر انجام شد عبارتند از: راه اندازی کتاب خانه ی کلاسی، انجام و ارائه ی خدمات مشابه کتابخانه های آموزشگاهی، هوشمندسازی کتابخانه ی کلاسی با استفاده از نرم افزار library، برگزاری مسابقه ی کتاب خوانی، تدریس پژوهش محور دروس مختلف، بازدید از کتابخانه ی عمومی شهر، ساخت کتاب داستان توسط دانش آموزان، آموزش روش های مطالعه و فنون خواندن به اولیا. مشارکت فعال و مستمر دانش آموزان در فرآیند اجرای این اقدامات، حضور داوطلبانه در ارائه ی خدمات کتاب خانه ی کلاسی، افزایش میزان مطالعه ی آن ها در گام های پایانی اقدامات، ارتقای سطح خواندن دانش آموزان از روخوانی به درک مطلب، نتایج رضایت بخش والدسنجی، دریافت بازخورد مطلوب از همکاران و خودسنجی دانش آموزان، نشان داد توانستیم فرهنگ کتاب خوانی را در دانش آموزان نسبت به وضع اولیه، غنی تر سازیم و ترویج دهیم.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اهمیت تعامل والدین با مدرسه
امیر محمد حسینی - مهدی الهی
دین ، فرهنگ ، معنویت و بهداشت روان
حمیدرضا فریدی - ریحانه فریدی - مهنا نیرومند
رابطه اضطراب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترانه ی پایه ششم دبستان ریحانه شهرستان بهارستان ۱در سال تحصیلی( ۱۴۰۲_۱۴۰۳)
ریحانه خوب بخت - نرگس شکری - اسما حامدی
بررسی رابطه بین آموزش با مهارت اجتماعی دانش آموزان در مدارس چالوس
معصومه فلاح - صدیقه میار نعیمی - زهره حسین پور - لعیا محمدزاده
بررسی ارتباط رفتارهای معلم با سرزندگی و انگیزش در دانش آموزان مدارس مقطع سوم ابتدایی در شهرستان قائمشهر
ندا آذرپیرا
شناسایی و تبیین جایگاه فناوری های نوین در فرآیند یاددهی یادگیری
سپیده شیرزادپور - مهدی کاظمی
چالش های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محمد حسین هادی
رابطه بین هوش سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس ابتدائی
سهلا ازوجی - سهیلا کیادلیری - سعید روحانی - عاطفه حاجی تبار
تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی بر پایۀ ساحت تربیت علمی و فناوری در سند تحول بنیادین
آسیه معمار - محمد مهدی نامی
بررسی وضعیت کمبود آب و آلودگی منابع آب
فاطمه خزایی کوهپر - معصومه خزایی کوهپر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0