0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
اثربخشی روش تدریس مبتنی بر حل مسئله بر انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پسر پایه ششم شهرستان بابل
نویسندگان :
مرضیه کرمانیان
1
لیلا بابانیا
2
1- آموزش و پرورش شهرستان بابل
2- آموزش و پرورش شهرستان بابل
کلمات کلیدی :
تدریس مبتنی بر حل مسئله ، انگیزش تحصیلی، ریاضی
چکیده :
چکيده مقدمه و هدف: انگيزش اساس یادگیری و یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده شکست یا موفقیت دانشآموز در مدرسه محسوب میشود. مهارت حل مسئله نیز ارتباط نزدیکی با مشکلات روزمره دانشآموزان بویژه انگیزه تحصیلی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی روش تدریس مبتنی بر حل مسئله بر انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پسر پایه ششم شهر بابل انجام شده است. روش: پژوهش حاظر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون میباشد. جامعه آماری شامل 56 نفر از دانشآموزان پسر مدارس عادی شهرستان بابل میباشند. که به دو گروه آزمایش و کنترل 28 نفره تقسیم شدند. ابتدا بر روي دو گروه پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر اجرا شد، سپس به مدت 12 جلسه مباحث متنوع از کتاب درسی با روش حل مسئله در گروه آزمایش تدریس شد. گروه کنترل برنامه آموزشي عادی دريافت کردند، در پایان مجددا پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایح نشان داد بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ رشد انگیزش تحصیلی تفاوت معنا داری وجود دارد. نتیجه گیری: شیوه مبتنی بر حل مسئله و فراهم آوردن محیطی که دانشآموزان خود تجربیات یادگیری را بنا نهند به طور چشمگیری باعث افزایش انگیزه تحصیلی در دانشآموزان میشود. روشهای آموزشی مبتنی بر حل مسئله رویکرد نوینی است که به دانشآموز کمک میکند معمار دانش خود باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
بررسی نظری عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
حاتمه رجبی نیا - علیرضا ردایی
تاثیر پرخاشگری والدین بر افسردگی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان قائم شهر
مسعود اسلامی کلیجی - احسان عمویی - بهزاد خلیلی
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان
فاطمه عباسیان - حمیدرضا فریدی
چگونه توانستیم دانش آموزانِ پایه هشتم دوره اول متوسطه را به علمِ جغرافیا علاقمند سازیم
علی پورقیومی - ولیالله نظری - علی صادقی
رابطه کتابخانه با برنامه های آموزشی
فاطمه زهرا تقی پور علی تپه - ملیحه بهزادکلائی - حمیدرضا محمدی
روشهای نوین تدریس و یادگیری دانش آموزان
حبیبه بکشلو - علی اصغر بیگدلی
تعیین سهم مولفه های هوش اجتماعی و هوش هیجانی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان ساری
محمد علی عرب نوذری - میترا قادری جویباری - الهه گرائیلی - معصومه خلخالی
بررسی ارتباط بین ترس از پیشرفت بیماری (کووید-19) با اضطراب وسلامت روانی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهرستان ساری
اسحق علی خطابی - فتانه حسن نژاد میدانی
نقش حمایت سازمانی ادراک شده و دلبستگی شغلی در پیش بینی اشتیاق کاری معلمان ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو شهر ساری
انسیه عالمی
ارزشیابی مستمر به شیوه ای جذاب از طریق مسابقه
علی محمد کریمی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0