0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
عدالت آموزشی در نظام آموزش رسمی ایران
نویسندگان :
سیمین امینی زارع
1
محمود رضا صفرائی
2
1- دانشگاه فرهنگیان
2- دانشگاه آزاد اسلامی تهران
کلمات کلیدی :
عدالت آموزشی، نظام آموزش رسمی ایران، عدالت اجتماعی
چکیده :
از مؤثرترين راههاي تحقق عدالت، تأمين فرصتهاي يكسان براي دسترسي عموم افراد جامعه به آموزش و پرورش است و همه انسانها حق دارند از آموزش و پرورش يكسان برخوردار گردند. بر همين مبنا كشورها به خصوص كشورهاي در حال توسعه درصدد ايجاد فرصتهاي برابر برای دسترسي همگان به آموزش و پرورش هستند. این مفاهیم مورد تأکید اسناد بین المللی مانند منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار گرفته و در حقوق داخلی بسیاری از کشورها قوانینی در این باره به تصویب رسیده است. عدالت آموزشی بر اساس قانون اساسی به عنوان یک فرصت، حق و نیاز همگانی به رسمیت شناخته شده و جمهوری اسلامی ایران در حدود قانون موظف به تأمین آن است. در سیستمهای آموزشی و پرورشی که مدارس، از تنوع بالایی برخوردار هستند و کیفیت آموزش، از تفاوت فاحشی برخوردار است؛ چنانچه این تنوع و اختلافات در جهت حل مشکلات آموزشی و پرورشی مدارس محروم تنظیم نگردد؛ شرایط به طبقاتی شدن یا کالایي شدن آموزش و پرورش و بروز رفتارهای انحراف آمیز و یا مجرمانه در کودکان و نوجوانان می انجامد. سخن گفتن از عدالت آموزشی به معنای ندیدن مشکلات فعلی نیست؛ بلکه تاکید بر حق و تکلیفی است که نباید در غوغای مشکلات جامعه امروز به دست فراموشی سپرده شود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
چگونه توانستم با استفاده از محبت و دادن فرصت در پاسخها رفتار اضطرابی و نگرانی دانشآموز خود سمیرا را حل کنم و باعث پیشرفت تحصیلی او شوم.
لیلا صالحی - سمیه مصطفوی - زهرا علی پور - الهه عباسی
نقد و بررسی کتاب جدید شیمی دهم
سمیه میرزاد
بررسی رابطه اضطراب جدایی بر اساس سبکهای دلبستگی در دوره اول ابتدایی شهرستان چالوس
فیروزه نصیری - مرضیه سام دلیری
فناوری اطلاعات و ارتباطات
راضیه قنبری
بررسی عدالت آموزشی از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس فومن
مدینه اکبری نژاد - محدثه آقازاده کمامردخی - زهرا عباس پور آلیانی - اعظم حاجی احمدی - آمنه ریحانی نوری - خیزران ییلاقی دوبخشری
عوامل موثر بر آموزش تفکر کارآفرینی بین دانش آموزان
هما میرزا محمدی - مریم لهراسبی نیچکوهی - سکینه جهاندار - ازاده اقلیمی
مقایسه زن درچهارچوب ادبیات تعلیمی جدید در« سووشون »سیمین دانشور و« مردان در برابرزنان» شهرنوش پارسی پور
زینت مشایخ سنگ تجن
اثربخشی آموزش فنون مثبت گرا بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
معظمه صابری
نقش آموزش ترکیبی در دوران پساکرونایی
محمد آقاجانپور عمران - نگار رشید - ارشیا آقاجانپور عمران
بررسی رابطه ی کارشیفتگی با بدبینی سازمانی و آوای سازمانی ( مطالعه موردی ناحیه ۱زاهدان)
علی باقری فر - شهرزاد شادمان - مریم نوری ورمال - صدیقه خواجه حقیقی
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0