0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
بررسی رابطه بین باورهای دینی با رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین دارای کودکان استثنایی
نویسندگان :
محمد علی شجاع فلاح
1
نسرین شجاع فلاح
2
1- ازاد
2- ازاد
کلمات کلیدی :
کلمات کلیدی: باورهای دینی، رضايت زناشويي، سلامت روان، والدین دارای کودکان استثنایی.
چکیده :
چکیده هدف اين پژوهش « بررسی میزان رضامندی زناشویی والدین دارای کودکان استثنایی و رابطه آن با باورهای دینی و مذهبی و سلامت روان» می باشد كه با استفاده از روش توصیفی و ابزار پرسشنامه اجرا شده است. برای اجرای بخش پیمایشی تحقیق از دوپرسشنامه استاندارد شده رضایت زناشویی افروز و پرسشنامه سلامت روان GHQ28استفاده شده است. ضريب آلفای کرونباخ برای سنجش اعتبارپرسشنامه رضامندی زناشویی افروز برابر با 98/0و برای پرسشنامه سلامت روان GHQ28 برابر با 93/0 بدست آمده است . جامعه آماري اين پژوهش را والدین دارای کودکان استثنایی در سال 1392 تشکیل می دهند که تعداد آنها 420 نفر می باشد که 202 نفر از آنها به عنوان جمعیت نمونه در این تحقیق شرکت کردند.برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپرمن، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) و آزمون T نمونه های مستقل استفاده شده است. يافتههای تحقیق نشان داد میانگین رضایت زناشویی پاسخگویان برابر با 4/34 ± 9/199 به دست آمده است که نشان دهنده رضایت زناشویی پایین پاسخگویان این پژوهش است. نتایج مربوط به فرضیات تحقیق نشان داد بین باورهای دینی، سلامت روان و رضایتمندی زناشویی والدین دارای کودکان استثنایی شهرستان بابل رابطه معنادار وجود دارد. رضایتمندی زناشویی به میزان معناداری در میان والدین دارای کودکان نابینا کمتر است. والدین دارای کودکان عقب مانده ذهنی به میزان معناداری دارای علائم مرضی بیشتری هستند. با افزایش تعداد فرزندان، رضامندی زناشویی والدین دارای کودکان استثنایی نیز افزایش خواهد یافت.هرچه ترتیب تولد فرزندان استثنایی افزایش یابد احتمالا رضایتمندی زناشویی والدین کاهش خواهد یافت. اما رابطه بین باورهای دینی و سلامت روان والدین دارای کودکان استثنایی (نابینا، ناشنوا و کم توان ذهنی) از نظر معناداری تایید شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تدریس و یادگیری مشارکتی الگویی نو در آموزش
بهمن خسروی پور - مهین اسداله پور - غلامعباس ملاشاهی
اصول تربیت بدنی در تربیت اسلامی
زهره ملاعلی نژاد دولو - حسن فریدی - نسترن فرج زاده - حمیدرضا فریدی
بررسی و تحلیل ارتباط عزت نفس و خود کارآمدی در بین دانش آموزان با میزان پیشرفت تحصیلی آنها (دبستان شهید مذعنی خلیل شهر بهشهر)
زینب یونسی رباطی - محمدرضا نقوی - عباسعلی یونسی رباطی - زهرا کاظمی رباطی
اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر ابراز وجود دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
فاطمه شریعت - علی شریعت
بررسی تأثیر شیوع ویروس کرونا (Covid 19) بر کیفیت آموزش مجازی(آنلاین) به روش AHP
میثم امانی - زهرا امانی
کاربرد ورزش در آموزش و سلامت دانش آموزان
زهرا عطاران ایرج - طاهره امانی حقانی
بررسی ضرورت ایجاد رشته آموزش و تربیت فنی و حرفهای در دوره کارشناسی ارشد
ندی دیده ور
پیشرفت تحصیلی، تکالیف درسی و یادگیری
خدیجه موسوی - پریا میردار مکاری - فاطمه فتاحیان
نقش میانجی گری مهارتهای مقابلهای در رابطه بین ناگویی هیجانی- خلقی با استرس در میان دانش آموزان
معصومه ر حمانی انار مرزی - فرانک پایدار
تأثیر تدریس به شیوه سازنده گرایی بر علاقه به درس: یک مطالعه نیمه آزمایشی
مصطفی صفری - لیلا نجارکریمی - ماهرخ فرجی پول
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0