0% Complete
صفحه اصلی
/
ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
چگونه توانستم با رویکرد ساختن گرایی، انگیزه دانش آموزان پایه اول را جهت انجام فعالیتهای ریاضی در فضای مجازی ارتقاء بخشم؟
نویسندگان :
فهیمه رضائی
1
کیان فقیه عبدالهی
2
1- فرهنگیان
2- آموزش و پرورش چالوس
کلمات کلیدی :
رویکرد، ساختن گرایی، انگیزه، فضای مجازی، ریاضی
چکیده :
در اثرشیوع ویروس کرونا، سبک زندگی ها تغییر یافته و مدارس نیز تعطیل شدند. غیر حضوری شدن کلاس های مدارس نیز پیامدهایی را بدنبال داشته که حتی موجب نگرانی هایی در این زمینه برای اولیا و معلمان شده است. اقدام پژوهی حاضر در سال تحصیلی 00- 1399 در پایه اول مدرسه باهنر شهر چالوس و با فراوانی 32 دانش آموز انجام شده است. مسأله ی مورد نظر بی علاقه گی و عدم انگیزه کافی دانش آموزان نسبت به انجام فعالیت های درس ریاضی و یادگیری پایین آنان بوده است. هدف از انجام پژوهش، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایه اول به درس ریاضی و انجام فعالیت های مد نظر بود. انگیزه، عاملی است درونی که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند. وقتی علاقه دانش آموزان به یادگیری افزایش یابد، خلاقیت و اندیشه های نو در آنها افزایش خواهد یافت. در اوایل سال تحصيلي مشاهده می شد که آنها نسبت به انجام فعالیت های ریاضی علاقه چندانی نداشته و درانجام تکالیف آموزشی منغعل بودند، در کلاس فعالیتی نداشته و به سوالات معلم پاسخ نمی گویند، تکالیف را در زمان تعیین شده ارسال نکرده، در کلاس ریاضی غیبت های مکرر داشته و طبق گفته اولیا؛ در انجام تکالیف ریاضی تنبلی کرده یا اصلا انجام نمی دهند. علاوه بر آن جهت ارزشیابی آغازین از دانشآموزان، آزمونی گرفته شد که نتایج حاصله از آن رضایت بخش نبود. از اینرو جهت تغییر وضعیت موجود و رفع مشکل، بر آن شدم تا در این پژوهش با نگاهی عملیاتی و کاربردی وروش تجربی به بررسی تأثیر راهبردهای مختلف آموزشی بر افزایش انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان نسبت به درس ریاضی و رشد یادگیری آنان بپردازم. مشكل را با معلم کلاس و همکار دیگر در پایه اول در ميان گذاشتم و از آنها خواستم تا با همكاري هم بتوانيم اين مساله را رفع نماییم. براي گردآوري داده های اولیه (شواهد 1) از منابع گوناگون مانند: همکاران، دانش آموزان و والدین آن ها، کتب و مقالات علمی پژوهشی، بررسی کارنامه و نتایج آزمون ها جمع آوری شد. عوامل موثر بر ایجاد مساله عبارت بودند از: با نشاط نبودن فضای کلاس ریاضی، درک نادرست مفاهیم ریاضی در فضای مجازی، یکنواخت بودن و نداشتن جذابیت تدریس آنلاین، فراموش شدن بعضی از مفاهیم، نبود وسایل کمک آموزشی، بیگانه بودن دانش آموزان با شیوه ی تدریس مجازی، عدم حضور آنان در مدرسه و.... بعد از گردآوري اطلاعات و انتخاب بهترين راهحلها به اجراي آنها پرداختيم. از جمله راه حل های اجرا شده، داشتن کلاس درس مشارکتی بود. بدین ترتیب که: برای آموزش دادن، انیمیشن های جذاب و کارتون های کوتاه، به بچه ها نمایش داده و از آنها بخواهیم هر آنچه را که فهمیدند، بیان کرده و برای کلاس به اشتراک بگذارند. از جمله اقدامات اجرایی دیگر، استفاده از ابزار های خلاق و ایجاد شادی و نشاط در زنگ ریاضی، آموزش ریاضی با بازی بودند. راهکار بعدی، استفاده از تکالیف مهارت محور و دست ورزی بوده، بدین ترتیب که پس از تدریس درس جدید، از دانش آموزان خواسته می شد تا تکالیف مهارت محور را انجام دهند. البته برای اجرای این راه حل، تفاوت های فردی در نظر گرفته شد. ارزیابی تمامی اقدامات انجام شده موید آن بود که هم انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی افزایش یافته و هم یادگیری آنان. برای جمعآوري اطلاعات شواهد2 و ارزیابی راه حل ها از روشهاي مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارك استفاده شد. نتایج حاصله از بررسي و مقايسه شواهد (1) و(2) حاکی از آن بود که اجرای راه حل های پیشنهادی موجب افزایش میزان انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی آن، و بدنبالش یادگیری بهتر این درس شده است. در پايان نیز ضمن بیان محدودیت ها، پيشنهاداتي برای پيشرفت و بهبود يادگيري دانشآموزان، جهت استفاده ديگر همكاران نیز ارائه شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
LEFT-DEGENERATE UNIQUENESS FOR GERMAIN, ALMOST SURELY PRIME NUMBERS
Kianoosh Sabzipour
تحلیل محتوا کیفی کتاب های درسی هدیه های آسمان دوره ابتدایی با توجه به ساحت اعتقادی ، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
الهام سعیدی - امیر حسین سلطانی فلاح
بررسی روش تدریس استقرایی در مقطع ابتدایی
نگار کاری زاده
آثار و آسیب شناسی محکومیت کیفری با رویکرد جرم شناسانه
مهرناز روحانی - صدیقه صفایی
کاربرد چندرسانه ای های آموزشیِ در فرایند یاددهی- یادگیری ریاضی
مینا خانپور درکا - فریده فراحی
تعامل صنعت با دانشگاه از طریق تغییر در سرفصل دروس رشته های فنی و مهندسی
سید رضا ابراهیم پور - فرسا اصغرپور علمداری - محمود علی اصغرپور موزیرجی - علیرضا رحیمی
ارتباط سبک دلبستگی و اختلال اضطراب جدایی در دانش آموزان ابتدایی
شهربانو یوسفی - فرشته اشکنانی - فهیمه عالی نژاد - صدیقه اکبری
بررسی تأثیر افزایش اعتماد به نفس بر کاهش کمرویی در دانش آموزان ابتدایی
اسرا کاویانی چراتی
بررسی تاثیر رویکرد سنجش برای یادگیری در روش ساخت گرایی بر پیشرفت دانش آموزان در ریاضیات
فاطمه یوسف زاده درزی
پیش پردازش داده های دانش آموزان جهت پیش بینی موفقیت در درس هندسه با استفاده از هوش مصنوعی
مونس باقری
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0