0% Complete
صفحه اصلی
/
پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
ارائه ی راهکار برای رفع بدفهمی حد در ریاضیات
نویسندگان :
مسلم مولایی
1
عزت الله ملک پور افشار
2
1- دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر
2- دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی
کلمات کلیدی :
ریاضی، بدفهمی،حد، طرح درس،پیش نیازهای یادگیری
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه ی راهکارهای برای رفع بدفهمی موضوع حد در ریاضی است که به شیوه ی اسنادی با بهره گیری از منابع ومقالات مرتبط و استخراج موارد مرتبط با موضوع پژوهش در آذرماه 99 انجام گردیده است، درک مفاهیم ریاضی در افراد، همواره با اشتباهاتی همراه بوده است که برخی از آنها ممکن است صرفاً به سبب عدم تمرکز، شتاب زدگی در استدلال، اشتباه در حافظه یا خطا در توجه به ویژگی ها مسئله ی خاص باشد،یا ممکن است اصالاً ناشی از اشتباه نباشد بلکه حاصل تفاسیر متقاوت مسئله ها باشد، بدفهمی ها معمولا زمانی رخ می دهد که در حالت خاص، ایده هایی در ذهن دانش آموزان ایجاد می شود و سپس دانش آموز در حالت کلی این ایده ها را به طور نادرست تعمیم دهد،عمده ی بدفهمی های موضوع حد به عنوان یک موضوع اساسی در ریاضی ناشی از تصورات اشتباه پیرامون این موضوع بوده که در باور وتفکر افراد ایجاد شده است و برای رفع این بدفهمی راهکارهای چون توجه ویژه به پیش نیازهای تدریس این درس، تنظیم طرح درس براساس توانایی ها دانش آموزان و در نظر گرفتن تفاوت های فردی،افزایش قدرت تجسم ذهنی دانش آموزان، اولویت دادن به موضوعات حد در درس پژوهی، انعطاف پذیری در روش های تدریس ارائه گردید، پرداختن به تحقیقاتی در زمینه تدریس و یادگیری هر مفهوم در ریاضی، مانند مفهوم حد می تواند منجر به ارائه راهکارهایی برای تدریس شود و استفاده از این راهکارها به درک بهتر و عمیق تر از مفهوم حد منجر می شود، پیشنهاد می شود که ابتدا فرصت ها متعدد ى براى به دست آوردن تجربیات غنی و ساختن تصوراتى منسجم از یک مفهوم براى دانش آموزان فراهم شود، سپس برای آن مفهوم تعریف رسمی ارائه شود. از این منظر کتاب درسی و دیدگاه های آموزشی معلم نقشی اساسی و تعیین کننده در قابل درک ساختن مفهوم برای دانش آموزان دارند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه سوم دبستان براساس تکنیک ویلیام رومی
مونا سالاری فرد
بررسی چالشهای مدیریت در مدیریت دولتی و ارائه روشهایی جهت بهبود آن
سید علیرضا رسولی
عملکرد معلم در کلاس درس دانش آموزان
فریبا محمدی - نرگس تباح فر - معصومه طافی
تأثیر تدریس به شیوه سازنده گرایی بر سرزندگی تحصیلی: یک مطالعه نیمه آزمایشی
لیلا نجارکریمی - مصطفی صفری
بررسی تطبیقی بن مایه های مشترک عاشقانه در داستان «خسرو و شیرین» نظامی و «اصلی و کرم» آذربایجان
حسین قاسمی زاده
بررسی ارتباط چابکی سازمانی و تعلقخاطر به مدرسه با نقش میانجی مدیریت دانش در معلمان تربیت بدنی استان تهران
فروغ فخارنژاد - مریم نیکبخت - مریم پور صفر
نقش شادی و نشاط در محیط مدرسه و سلامت روان دانشآموزان
شایسته محجرخیری - مهدیه تیرگرفاخری - سمیه محسنینژاد درکابیوری
ضرورت آموزش تفکر نقادانه در کلاس درس
زهرا غفاری آبی سفلی
Enhancing Performance Management Through the Potential of ChatGPT
Raha Aghaei - Ali Akbar Kiaei
چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری های نوین در آموزش و یادگیری معکوس و تاثیر آن بر دانش آموزان نابینا
سحر کاظمی سرشت - زهره اکبرزاده - عطیه انصاری کزج
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0