0% Complete
صفحه اصلی
/
سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
برنامه درسی پنهان و نقش خطیر آن در آموزش و پرورش
نویسندگان :
مریم حسین پور
1
1- آموزش و پرورش محمودآباد
کلمات کلیدی :
برنامه ریزی درسی، برنامه درسی پنهان، برنامه درسی آشکار
چکیده :
برنامه ريزي درسي، يکي از اساسي ترين پايه هاي آموزش و پرورش هر کشوري را تشکيل مي دهد. در اين مرحله از فرايند آموزش است که اهداف مورد نظر نظام آموزشي قالب ريزي مي شود و در چهار چوبي سازمان يافته و قابل اجرا در اختيار مجريان امر آموزش و پرورش قرار مي گيرد. امروزه پژوهش هاي انجام شده در حوزه ي تحليل گفتمان انتقادي نشان مي دهد که در وراي متون و مواد آموزشي، مسائل فلسفي، سياسي، اجتماعي و... مورد نظر صاحب نظران و متوليان اداره ي کشورها گنجانده مي شود و نسل هاي آينده (دانش آموزان) به صورت مستقيم يا غير مستقيم (پنهان و آشکار) با آنها آشنا مي شوند. برنامهی درسی پنهان عبارت است از راهبردهای فراگیر در عبور موفقیت آمیز از مانع برنامهی درسی رسمی یا طرح ریزی شده. به عبارت دیگر، برنامهی درسی پنهان بخشی از فرآیند آموزشی مدرسه است که به سادگی قابل درک نیست ولی بخشی از آن چه را که فراگرفته میشود، تشکیل میدهد. در این مقاله، پس از بیان مقدمه، به تعریف و دلایل توجه به برنامه درسی پنهان، تاریخچه،تحقیقات انجام شده، ارتباط آن با یادگیری و پیشرفت تحصیلی پرداخته شده، در ادامه پیام های منفی برنامه درسی پنهان بیان گردیده و در پایان نتیجه گیری شده و پیشنهاداتی ارائه شده است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر سرسختی روانشناختی دانش آموزان پسر
پژمان بریمانی - علیرضا اسلامی - سمانه دوست محمد
دیدگاه معلمان ابتدایی پسرانه شاهد شهید شیدانشید شهرضا درباره ی افزایش اثربخشی روش تدریس ساخت گرایی 5e در ریاضی ابتدایی
فریدون پریش - علی ترابی زیارتگاهی
تاثیر روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی وایجاد علاقه به درس هدیه های آسمان در دانش آموزان پایه پنجم
فیروزه محمودزاده تیلمی
بررسی نقش فناوری در یادگیری دانشآموزان ابتدایی
لیلا رستمی
بررسی رابطه بین سلامت معنوی و اخلاق حرفه ای معلمان ابتدایی
هایده احمدی - فاطمه رحیمی - سعیده صادقی فرد - پروین یوسفی
اثربخشی بازی درمانی گروهی کودک محور بر اضطراب دانش آموزان دوره دوم ابتدایی
محمدرضا عباسی - فاطمه محمد حسنپور دیوکلائی - بهاره حسنپوراصیل - اسحاق سام خانیانی
فراتحلیل وضعیت هدایت تحصیلی در نظام آموزش و پرورش ایران
هادی کازرونی شامیری
چگونه توانستم وابستگی بیش از حد دانش آموز پایه اول را به مادرش، با روش های انگیزشی کاهش دهم؟
راضیه احمدی لداری
تعیین سهم مولفه های هوش اجتماعی و هوش هیجانی در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های شهرستان ساری
محمد علی عرب نوذری - میترا قادری جویباری - الهه گرائیلی - معصومه خلخالی
نگاهی گذرا بر سیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان های آموزشی
شایسته محجرخیری - سیده کلثوم سیدی منش
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0