0% Complete
صفحه اصلی
/
چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش
حل مسئله در آموزش ریاضی
نویسندگان :
حسین باکویی
1
عاطفه اندی
2
محمد رضا خلیل ارجمندی
3
محمدرضا خلیلی
4
سمانه بالویی جامخانه
5
1- فرهنگیان
2- آزاد ساری
3- فرهنگیان
4- فرهنگیان
5- پیام نور
کلمات کلیدی :
حل مسئله، آموزش، بیان مسئله، الگوی پولیا
چکیده :
معنای مسئله، حل مسئله و مسئله حل کردن در آموزش ریاضی، با آنچه درریاضیات وجود داشته متفاوت است. بخشی از این تفاوت این است که امروزه به حل مسئله به مثابه رفتاری هدفمند نگریسته می شود که نیاز به یک نمود ذهنی مناسب از مسئله داشته و لازم است که روشها و راهبردهایی به کار گرفته شود تا مسئله حل کن را ازحالت اولیه به وضعیت مطلوب و هدفمند برساند.اگر هدف آموزش ریاضی را پرورش دانش آموزانی با توانایی کاوش مستقل در ریاضی و توانایی در به کار بردن ریاضی یاد گرفته شده در جهان واقعی بدانیم، خواهیم دید که آموزش حل مسئله و آموزش ریاضی اهدافی مشترك دارند.البته حل مساله موضوعی است که که در چند دهه اخیر در آموزش ریاضی کشورهای پیشرفته آموزشی جایگاه قابل توجهی پیدا کرده است. اما در کشور ما هنوز حل مساله به عنوان یک روش برای آموزش ریاضی مورد توجه جدی قرار نگرفته است. یکی از اهداف اساسی و اصلی ریاضیات،آموزش چگونگی حل مسئله به کودکان اسـت،یـکی از بهترین روشها این است که از دانشآموزان بخواهیم مـسئله حل کنند.در این روش،مسئله انگیزهای برای توسعه یک مهارت یا مفهوم خاص است .جرج پولیا مدلی را براي آموزش مهارت حل مسئله تبیین کرد.که حل مسئله را به چهار قسمت تقسیم می کند: 1-فهمیدن مسئله2-طرح ریزی کردن3-حل مسئله4-نگاه به عقب.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
درس هنر فرصتی برای ایجاد شادی و سلامت روان درمدارس دوره ابتدایی
فاطمه جلیلی
شناسایی عوامل تاثیرگذار فناوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی
نادی علیزاده - نرگس نیک زاد
بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر احساس شایستگی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان
پروین قنبرلو - زهرا اسدی - علی دودانگه - فاطمه عماری
شناسایی و درمان اختلالات ذهنی و رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی با بهره گیری از دستگاه الکتروآنسفالوگرافی
فاطمه حسین پور - مریم جعفری - سیدعرشیا کرمی - علی جعفری
بررسی اثربخشی سواد اطلاعاتی و رسانه ای معلمان بر ارتقاء مهارت های حرفه ای آنان و ارتقاء کیفیت یادگیری دانش آموزان
شیرین یزدانی تپه سری
نقش خانواده و مدرسه در پیشگیری از رفتارهای نامطلوب کودکان و نوجوانان
معصومه احمدی براورسان - خداداد بلوچ جبالبارزی
شناسایی عوامل موثر نشاط انگیز در دانش آموزان به منظور تحقق مدرسه شاد در مدارس دوره دوم ابتدایی شهرستان چالوس
عالیه پیرخندان گل سفید - پریسا کیا لاشکی - معصومه ملک پور
مولفه های مدرسه شاد و سلامت روان در دوران پسا کرونا
وحید بنیسی
چگونگی مدیریت مدرسه با روش مدیریت جامع مدرسه
ملیحه صادقی - ابراهیم صادقی
تاثیر تکلیف شب در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان
سمیه رحمت پسند - حکیمه سیفی - خدیجه مددی - فریبا عباسی فرد
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 40.3.0